Type to search

Chinese Firm Runs 100 ‘News’ Sites Pushing Pro-Beijing Stories

An online watchdog’s report named public relations firm Hamai as being behind the websites which attack China’s critics and share conspiracy theories

A map of China is seen through a magnifying glass on a computer screen showing binary digits in this image from 2014. Photo: Edgar Su/ Reuters.


A Chinese firm has been linked to more than 100 websites, disguised as local news outlets in Europe, Asia and Latin America, pushing pro-China content, a digital watchdog claims.

Spread over sites in 30 countries, the propaganda material is mixed with news aggregated from local news outlets and Chinese state media, according to a research report the Toronto-based Citizen Lab released on Wednesday.

The sites’ content sways between conspiracy theories, often about the United States or its allies – such as a piece blaming American scientists for “leaking” Covid-19 – to articles attacking Beijing’s critics.

“While the campaign’s websites enjoyed negligible exposure to date, there is a heightened risk of inadvertent amplification by the local media and target audiences, as a result of the quick multiplication of these websites and their adaptiveness to local languages and content,” researcher Alberto Fittarelli said in the report.


Also on AF: China Stocks See Best Week in a Year Despite Downcast Economy


It is rare for researchers to link such operations to specific entities. Citizen Lab said the campaign began in mid-2020 and traced the network to public relations firm Shenzhen Haimaiyunxiang Media Co Ltd, also known as Haimai.

“As a principle, it is a typical bias and double standard to allege that the pro-China contents and reports are ‘disinformation’, and to call the anti-China ones ‘true information’,” a spokesperson for China’s embassy in Washington said in an emailed statement.

Citizen Lab said one of the websites in the campaign was Roma Journal, which looks every bit like a local Italian news outlet. On it, headlines discuss the Italian prime minister’s political prospects, a hot air balloon festival in a northern province and a book launch.

But a “press releases” button at a corner of its homepage leads to a range of Chinese state media articles on topics such as China’s contribution to the global economic recovery and its push towards technological innovation.

Much of the content on the sites Citizen Lab found was sourced from a press releases service called Times Newswire, which analysts at cybersecurity firm Mandiant last year found to be at the centre of a separate Chinese influence operation that targeted US audiences.

While online influence campaigns are increasingly common as powerful people and governments around the world seek to manipulate public opinion, experts tracking such operations say China is one of the biggest sources of such drives alongside Russia and Iran.


Meta ‘Threat’ Warning

Chinese influence operations have increased and expanded well beyond Asia, social media giant Meta said in a report in November, calling it “the most notable change in the threat landscape” since 2020.

Citizen Lab dug deeper into the network it found after a series of such websites popped up in South Korea and Italy.

South Korea’s National Cyber Security Center (NCSC) – part of the country’s national intelligence agency – exposed 18 of the sites in a report in November, also linking the operation to Haimai. 

Roma Journal was not legally registered as a news outlet in Italy, the country’s Il Foglio newspaper reported.

It was not unusual the campaign was found to be low-engagement, said Dakota Cary, a China-focused consultant at cybersecurity firm SentinelOne.

“I think that’s really important, because they still think that it’s worthwhile to fund these campaigns,” he said. “And so I think, if anything, we should expect to see this continue.”


  • Reuters with additional editing by Sean O’Meara


Read more:

Video Call With Deepfakes Costs UK Firm $25m in Hong Kong

Notorious Crypto Fund HyperVerse May Have Created Fake CEO

China Will Use Fake News to Sway Taiwan Vote: Security Chief

SoftBank Handed App With Fake User Base $170m – engadget

China Closes 100,000 ‘Fake News’ Accounts in Content Clean-Up



Sean O'Meara

Sean O'Meara is an Editor at Asia Financial. He has been a newspaper man for more than 30 years, working at local, regional and national titles in the UK as a writer, sub-editor, page designer and print editor. A football, cricket and rugby fan, he has a particular interest in sports finance.


AF China Bond